Identiteit

Onze school is een christelijke school waar alle kinderen en hun ouder(s)/ verzorger(s) welkom zijn. Dit doen we met respect voor elkaar en we accepteren dat er onderlinge verschillen zijn. Hierbij is ons uitgangspunt dat elk kind door God geliefd is, waardevol is en erbij hoort. De identiteit komt tot uiting in de godsdienstlessen, het beginnen en eindigen van de schooldag en het gebed bij het gezamenlijk eten tussen de middag. We vieren de christelijke hoogtijdagen met de kinderen in de groep.

Missie

Koningin Emmaschool is een school voor speciaal (basis) onderwijs en biedt gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften op het gebied van de cognitieve en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij bereiden leerlingen voor op een betekenisvolle toekomst in de samenleving.

Wij leren kinderen zichzelf, de ander en de wereld steeds beter te begrijpen. We stimuleren de zelfstandigheid van leerlingen evenals een betrokken en respectvolle houding naar hun omgeving.

Leerlingen leren binnen hun mogelijkheden zelfredzaam te zijn, zich weerbaar op te stellen en zich met zelfvertrouwen staande te houden op school en in een diverse maatschappij. We streven ernaar om het beste uit de leerling te halen. Het doel is een zo passend mogelijk niveau te bereiken van kennis, sociaal-emotionele en praktische vaardigheden. Op deze manier kunnen leerlingen zo drempelloos mogelijk de overstap maken naar het vervolgonderwijs.

Visie

De visie beschrijft wat de school wil creëren voor de toekomst: de stip op de horizon. Onze visie-uitspraken geven aan waar we als school voor staan:

  • Ons pedagogisch klimaat kenmerkt zich door respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. We hanteren heldere positieve gedragsverwachtingen. Daarmee scheppen we een veilige sfeer: de basisvoorwaarden voor de ontwikkeling van leerlingen. 
  • We stimuleren kinderen zichzelf te mogen zijn en zich te ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden. 
  • Als team creëren we met elkaar een veilige omgeving met een goede werksfeer, waarin voldoende ruimte is voor eigen inbreng, samen groeien en plezier.  
  • We zorgen voor een breed en gevarieerd onderwijsaanbod binnen de zone van de naaste ontwikkeling, dat past bij de leerlingpopulatie van de school.  
  • Wij gebruiken elementen van het effectieve directe instructiemodel om kennis en vaardigheden over te dragen. Onze leerlingen zijn vooral gebaat bij (herhaalde) instructie en (begeleide) inoefening en een goede balans tussen inspanning en ontspanning.
  • De leerlingen binnen het SO en de onderbouw van het SBO ontwikkelen zich met name door doelmatig en praktisch met de lesstof bezig te zijn.
  • Ouders zijn belangrijke partners voor ons. We werken constructief met hen samen, vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van hun kind.  
  • We zien alle leerlingen als belangrijke bron voor ons onderwijs. We betrekken hen op meerdere manieren bij het bepalen van de koers. Dit heeft als doel de betrokkenheid, het eigenaarschap en het welbevinden van de leerling te vergroten.  
  • We bereiden de leerlingen voor op een betekenisvolle toekomst in de samenleving. 
  • Bij het aanbod van ons onderwijs hanteren we hoge verwachtingen. We houden zo lang mogelijk vast aan de uitstroombestemming. 
  • We ontwikkelen ons naar leerdoelgestuurd aanbod in plaats van methodegestuurd te werken.  
  • Onze leerlingpopulatie vraagt dat we beredeneerde keuzes maken in aanbod en aanpak. Hierbij houden we rekening met de verschillende onderwijsbehoeften van onze leerlingen op het gebied van didactische en sociaal-emotionele ontwikkeling. 
  • Onze leerlingpopulatie vraagt, dat we expliciet aandacht besteden aan de ontwikkeling van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van de leerling. 

Wij willen bovenstaande missie bereiken door bij alle ontwikkelingen onze kernwaarden naar voren te laten komen. Deze zijn:

  • Respect: we gaan respectvol met elkaar om
  • Veiligheid: we zorgen voor een veilige omgeving waarin ieder leerling zich optimaal kan ontwikkelen 
  • Verantwoordelijkheid: we gedragen ons verantwoordelijk en doen wat we beloven 
  • Samen groeien: ontwikkelen doen we samen; als team, als leerlingen en samen met ouders